Wybierz język

Montaż i demontaż tarcz hamulcowych

Czy wiesz, że 80% siły hamowania pochodzi z przednich hamulców? Dlatego przednie hamulce zużywają się szybciej niż tylne. W związku z tym, że hamulce odgrywają ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa Tobie i Twoim pasażerom, konieczna jest ich wymiana, gdy tylko zauważysz jakieś problemy. Może to być sytuacja, gdy klocki hamulcowe zużyły się do określonego poziomu minimalnego, głośne piszczenie lub stukanie przy każdym naciśnięciu pedału hamulca albo zmniejszenie skuteczności hamowania.

Chociaż wymiana tarcz hamulcowych jest stosunkowo prosta, jest kilka istotnych etapów, które trzeba zrealizować, uważając, aby nic nie poszło źle. W razie wątpliwości należy skontaktować się z wykwalifikowanym mechanikiem.

Zalecamy wymianę tarcz hamulcowych zawsze parami (tzn. obie przednie tarcze hamulcowe lub obie tylne razem), aby uniknąć nierównomiernego hamowania.

Etap 1: Przygotowanie

1. Przyjrzyj się obecnym tarczom hamulcowym, aby określić, co dokładnie należy wymienić – klocki hamulcowe, zaciski hamulca, tarcze hamulcowe lub wszystkie te elementy. Dobrym pomysłem jest zakup większej ilości części, niż sądzisz, że będziesz potrzebować, ponieważ o wiele łatwiej jest zdobyć części przed rozpoczęciem pracy. Ponadto, o ile masz paragon, a opakowania są czyste i nieuszkodzone, powinieneś być w stanie później zwrócić niepotrzebne części.

2. Zgromadź narzędzia, które będą Ci potrzebne do wykonania zadania. Mogą to być np.:

  • Klucze z grzechotką
  • Różnorodne przedłużki i klucze nasadowe
  • Bity Torx, sześciokątne oraz inne nasadki
  • Klucz do kół
  • Zacisk typu C
  • Zacisk typu G
  • Młotek
  • Klucz płaski
  • Klipsy i obcinaki
  • Podnośnik hydrauliczny
  • Podpórki
  • Łyżka montażowa
  • Szczotka druciana
  • Rękawice
  • WD-40
  • Smar 

Etap 2: Zdjęcie kół

  1. Zaparkuj samochód w miejscu wykonywania prac i włącz hamulec postojowy/awaryjny lub umieść drewniany klocek za tylnymi kołami (albo za przednimi kołami, jeśli pracujesz na tylnych kołach).
  2. Poluzuj nakrętki mocujące przednie koła, ale jeszcze ich nie odkręcaj.
  3. Podnieś samochód podnośnikiem i opuść go na podpórki. Pamiętaj, że podpórki muszą znajdować się pod mocną częścią samochodu, jak rama lub rama pomocnicza. Jeśli nie jesteś pewien, gdzie umieścić podpórki, zapoznaj się z instrukcją obsługi.
  4. Po sprawdzeniu, czy podpórki są prawidłowo ustawione, zdejmij koła. Dobrym pomysłem jest umieszczenie zdemontowanych kół pod samochodem, tuż za podpórkami. Dzięki temu, jeśli samochód zsunie się z podpórek, to spadnie na koła, a nie na Ciebie.

Etap 3: Wymiana tarcz hamulcowych

  1. Odkręć dwie śruby mocujące zacisk hamulca i wysuń zacisk na zewnątrz. Jeśli nie można go łatwo zdjąć, użyj małej łyżki montażowej, jako dźwigni. Użyj klipsów do zamocowania zacisku hamulca na zawieszeniu, dzięki czemu nie dojdzie do naprężenia przewodu hamulcowego i zacisk nie spadnie na ziemię.
  2. Odkręć dwie śruby z tyłu piasty, które mocują uchwyt zacisku hamulca. Zazwyczaj są one bardzo mocno dokręcone, dlatego dobrze jest użyć przedłużki klucza. 
  3. Zdejmij klocki hamulcowe i sprawdź je pod kątem zużycia. Nałóż smar przeciwpiskowy z tyłu nowych klocków hamulcowych. Uważaj, aby smar nie dostał się na tarcze hamulcowe lub okładziny cierne klocków hamulcowych.
  4. Sprawdź, czy na tarczy hamulcowej znajduje się śruba ustalająca, a jeśli jest taka śruba, odkręć ją, po czym wymontuj tarczę hamulcową, uderzając w nią młotkiem.
  5. Sprawdź tarczę hamulcową. Przetocz tarczę, jeśli nadal mieści się on w zakresie specyfikacji lub wymień na nową, jeśli jest zbyt cienka, aby można ją było przetoczyć. Przetaczanie zazwyczaj przeprowadza się w warsztacie mechanicznym lub sklepie z częściami samochodowymi.
  6. Użyj szczotki drucianej do usunięcia rdzy z piasty, aby zapobiec korozji w przyszłości.
  7. Zamontuj nową (lub przetoczoną) tarczę hamulcową (łącznie ze śrubą pozycjonującą, jeśli występuje), upewniając się, że znajduje się ona w prawidłowej płaszczyźnie montażu.
  8. Wymień zaciski hamulca (w razie potrzeby). Pamiętaj, aby zamontować wszystkie odpowietrzniki i śruby w górnym położeniu. W przeciwnym razie później nie będzie możliwe odpowietrzenie hamulców. W przypadku wymiany zacisków hamulca warto również wymienić elastyczne przewody hamulcowe.
  9. Przykręć śruby nośne i dokręć je za pomocą przedłużki klucza.
  10. Za pomocą zacisku C i starego klocka hamulcowego ściśnij tłoczek zacisku hamulca aż do zrównania go z obudową zacisku. Pamiętaj o zamknięciu zbiornika hamulcowego, aby zmniejszyć ryzyko opróżnienia przewodu i zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do przewodu. Należy usunąć płyn hamulcowy, który mógł wydostać się ze zbiornika, ponieważ płyn hamulcowy może uszkodzić lub usunąć lakier z samochodu, jeśli nie zostanie szybko wyczyszczony. 
  11. Zamontuj klocki hamulcowe i umieścić zacisk hamulca z powrotem w uchwycie.
  12. Zdejmij pokrywkę zbiornika płynu hamulcowego, aby zlikwidować ciśnienie, które się wytworzyło. 
  13. Sprawdź, czy tarcza hamulcowa może poruszać się swobodnie przy zwolnionych hamulcach.
  14. Powtórz te czynności dla wszystkich tarcz hamulcowych, które należy wymienić. Pamiętaj, że należy wymienić hamulce w parach (przednia lub tylna para), aby zapewnić równomierne hamowanie.

Etap 4: Założenie kół i sprawdzenie działania

  1. Załóż koła i dokręć nakrętki (ręcznie do oporu). Opuść samochód na podłoże i dokręć koła za pomocą klucza dynamometrycznego. Powtórz czynność z wszystkimi kołami.
  2. Naciskaj pedał hamulca do momentu wytworzenia ciśnienia. Zazwyczaj wymaga to 3 naciśnięć pedału.
  3. Sprawdź szczelność przewodów hamulcowych w przypadku wymiany zacisków hamulca.
  4. Przeprowadź jazdę próbną. Umieść kilka klocków w niewielkiej odległości za oraz przed przednimi i tylnymi kołami samochodu, aby umożliwić pewne krótkie ruchy podczas jazdy do tyłu i do przodu w celu przetestowania hamulców.
  5. Przeprowadź jazdę próbną na autostradzie. Przyspiesz do 95 km/h, stopniowo zwolnij do 65 km/h i powtórz to kilka razy. Następnie przeprowadź ten test ponownie z maksymalną prędkością 80 km/h i niską prędkością 50 km/h. Jedź normalnie przez pewien czas, uważnie wsłuchując się w odgłosy piszczenia lub stukania. Jeśli nic nie słychać, naprawa została przeprowadzona pomyślnie.
  6. Pamiętaj, że hamulce muszą się ułożyć, co oznacza konieczność delikatnego hamowania przez pierwsze 200 km.

Chcesz zobaczyć, jak wygląda montaż tarczy hamulcowej? Obejrzyj ten przydatny film Champion.

 

Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i poglądowych i nie może zastąpić profesjonalnego doradztwa certyfikowanego serwisu naprawczego. W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z opisanymi zagadnieniami zachęcamy do skorzystania z porady profesjonalnego serwisu naprawczego. W żadnym wypadku nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody spowodowane postępowaniem zgodnie z jakąkolwiek zawartością.

Udostępnij


Dowiedz się, jak wymienić tarczę hamulcową na przykładzie BMW 320 I (E36) z 1994 roku.


Pozostałe artykuły

Montaż i demontaż klocków hamulcowych

Zobacz więcej