Wybierz język

Montaż i demontaż klocków hamulcowych

Czy słychać piski lub czy po naciśnięciu pedału hamulca samochód ściąga na jedną stronę? A może hamulce nie działają prawidłowo? Jeśli tak, istnieje duże prawdopodobieństwo, że klocki hamulcowe będą wymagały wymiany. Patrz punkt Champion – rozwiązywanie problemów, aby zapoznać się z pełnym przeglądem potencjalnych problemów związanych z klockami hamulcowymi.

Hamulce działają poprzez docisk klocków hamulcowych do tarczy hamulcowej, powodując tarcie i spowalniając lub zatrzymując samochód. Z czasem materiał cierny na klocku hamulcowym zużywa się, aż pozostaje tylko tylna płytka. Poza piszczeniem zmniejsza się również skuteczność hamowania, co może stanowić zagrożenie dla Twojego życia, życia pasażerów i innych użytkowników dróg.

Z reguły klocki hamulcowe wytrzymują od 30 000 do 60 000 km, w zależności od warunków drogowych, jakości klocków i tarcz hamulcowych oraz stylu jazdy.

Pierwsze kroki

Zanim zaczniesz, dobrze jest przygotować narzędzia, które będą Ci potrzebne do tego zadania. Mogą one obejmować:

Narzędzia:

  • Wiertarka akumulatorowa
  • Zestaw kluczy nasadowych z grzechotką
  • Śrubokręt 4-w-1
  • Opaski zaciskowe
  • Rurka winylowa
  • Zaciski mocujące
  • Niebieski i czerwony środek zabezpieczający do gwintów
  • Szklany słoik
  • Drut montażowy
  • Niklowy smar
  • Tarcze polerskie
  • Podnośniki i podpórki
  • Klucz do nakrętek koła
  • Łyżka montażowa

Materiały

  • Szmatki
  • Szczotka druciana
  • Środek czyszczący do hamulców w aerozolu
  • Instrukcja obsługi

Oczywiście nie zapomnij o klockach hamulcowych. Na rynku dostępna jest szeroka gama różnych klocków hamulcowych. Ogólnie rzecz biorąc, jakość i żywotność znajduje odzwierciedlenie w cenie zakupu.

Przydatne wskazówki i porady

Te przydatne wskazówki i porady ułatwią zadanie:

  • Przeprowadzaj naprawę po jednej stronie w tym samym czasie
    Części, ze sprężynami i zaciskami, muszą wrócić dokładnie w tej samej pozycji. Pozostawiając jedną stronę pojazdu nietknietą, możesz spojrzeć na nią na wypadek, gdybyś chciał coś sprawdzić.
  • Wymieniaj klocki hamulcowe w parach 
    
Eksperci zalecają wymianę klocków hamulcowych w parach, czyli klocków hamulcowych obu przednich kół lub klocków hamulcowych obu tylnych kół. Zapewni to równomierne hamowanie po obu stronach samochodu.
  • Klucz w kształcie sześciokąta czy gwiazdy? 
    Śruby zacisków hamulca w niektórych układach hamulcowych mają łeb w kształcie sześciokąta lub gwiazdy. Przed rozpoczęciem skręć przednie koła w jedną stronę, a następnie sprawdź śruby zacisku hamulca za pomocą latarki. Możesz wtedy upewnić się, czy musisz kupić specjalny klucz.
  • Unikaj nieszczelnego układu hamulcowego
    
Jeśli płyn hamulcowy został uzupełniony po zużyciu klocków hamulcowych, istnieje szansa, że w układzie będzie zbyt dużo płynu dla nowych, grubszych klocków hamulcowych, co może powodować wycieki. Płyn hamulcowy można spuścić ze zbiornika za pomocą pompy próżniowej lub pipety. Można również umieścić kilka szmat pod pompą główną, aby usunąć drobne wycieki.

Demontaż hamulca

  1. Zdejmij koła 
    
Po ustawieniu pojazdu na równej powierzchni poluzuj nakrętki mocujące koła, nie wykręcając ich całkowicie i unieś samochód do góry. Umieść podpórki pod mocną częścią ramy samochodu. Jeśli masz wątpliwości co do tego, gdzie najlepiej umieścić podpórki, sprawdź to w instrukcji obsługi. Gdy samochód bezpiecznie opiera się na podpórkach, dokończ odkręcanie nakrętek mocujących i zdejmij koło z samochodu. 
    Dla bezpieczeństwa umieść drewniane klocki za tylnymi kołami i umieść zdemontowane koła za podpórkami.
  2. Odkręć i zdejmij zacisk hamulca 
    
Poluzuj śruby zacisku i śrubę odpowietrzającą zacisku. Lekko wkręć śrubę odpowietrzającą zacisku hamulca. Odkręć śruby zacisku hamulca i zsuń zacisk z tarczy hamulcowej, aby ustawić go na wsporniku zacisku. Uważaj, aby nie naprężać przewodu hamulcowego, ponieważ wymiana przerwanego przewodu hamulcowego jest bardziej skomplikowana.
  3. Wymontuj stare klocki hamulcowe 
    
Możesz teraz obejrzeć stare klocki hamulcowe. Usuń wszelkie zaciski, sprężyny antywibracyjne lub podkładki przeciwwilgociowe, a następnie zdejmij stare klocki hamulcowe, lekko stukając je młotkiem.
  4. Wyczyść hamulce
    
Zapobiegaj przyszłej korozji i potencjalnym problemom, w tym hałasowi podczas hamowania i nierównemu hamowaniu, poprzez czyszczenie układu hamulcowego. Oczyść powierzchnię ślizgową zacisku hamulca szczotką drucianą, spryskaj środkiem do czyszczenia hamulców i nałóż cienką warstwę smaru hamulcowego. Smar hamulcowy nie może dotykać tarczy hamulcowej ani nowych klocków hamulcowych, ponieważ zmniejszyłoby to skuteczność hamulców.
    Wyczyść śruby zacisków hamulca za pomocą środka do czyszczenia hamulców w aerozolu i sprawdź, czy nie ma śladów korozji. Wymień je w razie potrzeby. Następnie oczyść całą rdzę i zanieczyszczenia z piasty koła za pomocą lekko ściernej tarczy polerskiej. Na koniec należy nanieść środek czyszczący w aerozolu na tarczę hamulcową, aby usunąć rdzę.

Wymiana klocków hamulcowych

  1. Wciśnij tłoczki
    
Po usunięciu starych klocków hamulcowych tłoczki są widoczne. Wciśnij je do zacisku hamulca. Jeśli hamulec ma dwa tłoczki, należy wcisnąć je równocześnie.
  2. Zwróć uwagę na wycieki płynu
    
Wciśnięcie tłoczka może spowodować wyciek płynu hamulcowego z powrotem do zbiornika pompy hamulcowej. Sprawdź zbiornik po zakończeniu naprawy pierwszego koła. Jeśli zbiornik będzie zbyt pełny, należy usunąć trochę płynu.
  3. Zainstaluj nowe klocki hamulcowe
    
Nowe klocki hamulcowe należy zamocować dokładnie w taki sam sposób jak stare. Oznacza to dopasowanie wycięć na klockach hamulcowych oraz zastosowanie niezbędnych sprężyn i zacisków. Jeśli nie jesteś pewien, co jest potrzebne, sprawdź w załączonej instrukcji montażu.

 

Montaż hamulca

  1. Zamontuj zespół zacisku hamulca 
    
Gdy nowe klocki hamulcowe znajdą się na swoim miejscu, należy obrócić zacisk hamulca na swoje miejsce. Aby dopasować zacisk hamulca do nowych, grubszych klocków hamulcowych, być może trzeba go będzie lekko rozepchać. Po ustawieniu zacisku na miejscu należy włożyć śruby i dokręcić je. Jeśli występuje czujnik hamulca, należy go teraz podłączyć.
  2. Powtórz czynność z drugim kołem 
    
Po zakończeniu naprawy pierwszego koła rozpocznij naprawę koła po drugiej stronie. Do tej pory służyło ono do porównywania, więc najpierw sprawdź, czy wszystko zostało zrobione poprawnie na pierwszym kole, a następnie zdemontuj drugie.
  3. Zamontuj koło
    
Załóż koło i dokręć nakrętki mocujące (dokręć ręcznie). Następnie opuść samochód, aż koło dotknie podłoża. Za pomocą klucza dynamometrycznego dokręć naprzemiennie nakrętki. Sprawdź instrukcję obsługi użytkownika, aby uzyskać informacje o właściwych parametrach momentu dokręcenia dla danej marki i modelu.
  4. Przetestuj działanie hamulców 
  5. Naciśnij pedał hamulca kilka razy, aby przywrócić ciśnienie w układzie hamulcowym. Gdy poczujesz opór, rusz powoli do przodu i delikatnie przyhamuj. Sprawdź hamulce podczas powolnej jazdy zarówno do przodu, jak i do tyłu, a następnie udaj się na przejażdżkę. Staraj się unikać gwałtownego hamowania przez pierwsze 20–30 km. Jeśli słyszysz skrzypienie lub skrobanie, spójrz jeszcze raz na hamulce, aby upewnić się, że wszystko jest bezpiecznie na swoim miejscu.

  6. Zadbaj o odpowiednie ułożenie hamulców
  7. Pamiętaj, że hamulce muszą się ułożyć, co oznacza konieczność delikatnego hamowania przez pierwsze 200 km.

Chcesz zobaczyć jak wygląda montaż klocka hamulcowego? Obejrzyj ten przydatny film Champion.

 

 

Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i poglądowych i nie może zastąpić profesjonalnego doradztwa certyfikowanego serwisu naprawczego. W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z opisanymi zagadnieniami zachęcamy do skorzystania z porady profesjonalnego serwisu naprawczego. W żadnym wypadku nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody spowodowane postępowaniem zgodnie z jakąkolwiek zawartością.

Udostępnij

Nasz doświadczony mechanik John pokazuje jak wymienić klocki hamulcowe w samochodzie takim jak BMW 320 I (E36) z 1994 roku.


Pozostałe artykuły

Montaż i demontaż tarcz hamulcowych

Zobacz więcej