Wybierz język

TYPOWE PROBLEMY I ROZWIĄZANIA ZWIĄZANE Z DZIAŁANIEM HAMULCÓW  

Utrata kontroli nad hamulcami to przerażająca sytuacja. Kierowcy mogą doświadczyć utraty skuteczności hamowania na skutek różnych przyczyn – przegrzania, zjawiska fadingu lub degradacji hamulców. To, co nazywamy „korkiem gazowym” lub „miękkim pedałem hamulca”, jest objawem poważnych problemów z hamulcami i wymaga dokładnej diagnostyki. Przyjrzyjmy się każdemu zjawisku z osobna, korzystając z rad ekspertów marki Champion. 

A) Problemy z działaniem hamulców – „korek gazowy”

Niebezpieczny objaw – korek gazowy – jest spowodowany parowaniem płynu hamulcowego. Podczas hamowania wytwarza się duża ilość ciepła i dlatego płyn hamulcowy musi charakteryzować się wysoką temperaturą wrzenia. Płyn hamulcowy ma jednak właściwości higroskopijne, co oznacza, że pochłania wodę. W każdym hydraulicznym układzie hamulcowym płyn hamulcowy będzie powoli wchłaniał wilgoć, a jego temperatura wrzenia będzie się obniżać.

Kiedy absorpcja wody osiągnie pewien poziom – po długotrwałym intensywnym hamowaniu (szczególnie przy dużych obciążeniach lub podczas upałów) – płyn hamulcowy może zacząć wrzeć i wytwarzać pęcherzyki gazu. Gaz jest znacznie bardziej ściśliwy niż płyn, dlatego kierowca przestanie odczuwać nacisk na pedał hamulca i nastąpi całkowita utrata skuteczności hamowania – tzw. zjawisko korka gzowego.

Jak zapewnić sprawność hamulców samochodowych i uniknąć korka gazowego

Podstawa to właściwy płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy przekazuje siły w układzie hamulcowym. Dlatego kluczowe znaczenie ma wybór płynu hamulcowego wysokiej jakości. Producenci pojazdów często polecają określony typ.

Dobry płyn hamulcowy:

  • nie jest ściśliwy, dzięki czemu zapewnia właściwe ciśnienie w układzie hamulcowym podczas naciskania pedału hamulca
  • ma wysoką temperaturę wrzenia
  • zachowuje swoje właściwości po wchłonięciu wilgoci
  • utrzymuje lepkość w ściśle zdefiniowanym zakresie
  • zapewnia właściwy poziom smarowania
  • chroni przed korozją
  • nie wchodzi w reakcję z gumą dzięki czemu nie powoduje wycieków.

Sprawdzaj płyn hamulcowy

Podstawowe znaczenie ma regularne sprawdzanie stanu płynu hamulcowego. Jedynym sposobem na określenie stanu płynu jest przetestowanie go. Czasem odbywa się to za pomocą testera długopisowego, który w ciągu kilku sekund ocenia elektronicznie zawartość wilgoci. Ten sposób testowania nie jest zalecany, ponieważ dostępne są inne testery, które zapewniają bardziej precyzyjne odczyty z wykorzystaniem standardowych technik stosowanych w branży. 

Wymień płyn hamulcowy

Należy wymienić płyn hamulcowy, gdy temperatura wrzenia jest zbyt niska. Oto kilka wskazówek dotyczących odpowietrzania układu hamulcowego i wymiany płynu hamulcowego.

Kontrola ciśnienia układu:

Przed odpowietrzeniem układu hamulcowego zaleca się przeprowadzenie testu szczelności pompy hamulcowej poprzez zamontowanie ciśnieniomierza na przewodzie najbliższego zacisku hamulcowego. Następnie należy wytworzyć w układzie na 45 sekund ciśnienie o wartości 50 bar. W tym czasie spadek ciśnienia nie powinien przekraczać 4 bar. Większy spadek oznacza, że pompa jest nieszczelna, co wymaga odpowiedniego postępowania. Można także przeprowadzić drugą kontrolę przy niższym ciśnieniu – 10 bar.

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w samochodach z przednimi i tylnymi hamulcami tarczowymi

Odpowietrzanie układu hamulcowego należy przeprowadzać w określonej kolejności, zaczynając od zacisku hamulca położonego najdalej od pompy hamulcowej (lewy-tylny lub prawy-tylny, zależnie od tego, czy samochód ma kierownicę z lewej, czy z prawej strony).

  • Przy zamkniętych wszystkich korkach odpowietrzających podłączyć przewód do odpowietrznika pierwszego zacisku i poluzować korek.
  • Wielokrotnie mocno i powoli nacisnąć do oporu pedał hamulca, aż płyn hamulcowy w przewodzie odprowadzającym będzie czysty i wolny od pęcherzyków powietrza.
  • Przy wciśniętym do oporu pedale hamulca zakręcić korek odpowietrznika i odłączyć przewód.
  • Powtórzyć czynności przy drugim zacisku na tylnej osi.
  • Po zakończeniu czynności przy tylnych zaciskach należy upewnić się, że przednie zaciski działają prawidłowo i nie ma już pęcherzyków powietrza. Należy w tym celu odpowietrzyć przednie zaciski, również zaczynając od najdalszego zacisku względem pompy hamulcowej i kończąc na najbliższym zacisku.
  • Na koniec należy upewnić się, że wciśnięcie pedału hamulca wymaga użycia odpowiedniej siły.

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w samochodach z hamulcami bębnowymi

Odpowietrzanie układu hamulcowego należy przeprowadzać w określonej kolejności, zaczynając od zacisku hamulca położonego najdalej od pompy hamulcowej (lewy-tylny lub prawy-tylny, zależnie od tego, czy samochód ma kierownicę z lewej, czy z prawej strony).

Przed przystąpieniem do odpowietrzania należy upewnić się, że ręczna regulacja odległości szczęk od bębna (jeśli dotyczy) została wykonana zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu.

  • Przy zamkniętych wszystkich korkach podłączyć przewód odprowadzający do odpowietrznika cylinderka przy kole znajdującym się najdalej od pompy i poluzować korek.
  • Wielokrotnie mocno i powoli nacisnąć do oporu pedał hamulca, aż płyn hamulcowy w przewodzie odprowadzającym będzie czysty i wolny od pęcherzyków powietrza.
  • Przy wciśniętym do oporu pedale hamulca zakręcić korek odpowietrznika i odłączyć przewód. 
  • Powtórzyć czynności przy cylinderku hamulcowym drugiego koła tylnej osi.
  • Po zakończeniu odpowietrzania tylnych cylinderków należy upewnić się, że przednie zaciski również działają prawidłowo, a w układzie nie ma pęcherzyków powietrza (zaczynając od zacisku znajdującego się dalej od pompy).
  • Na koniec należy upewnić się, że pedał hamulca działa prawidłowo.

B) Problemy z działaniem układu hamulcowego w przypadku „miękkiego” pedału

Co może być przyczyną „miękkiego” pedału?

Ten problem z działaniem hamulców samochodowych jest spowodowany wyciekami płynu hamulcowego. Wadliwe przewody hamulcowe mogą powodować wycieki płynu hamulcowego oraz zjawisko puchnięcia przewodów, co może prowadzić do gorszej reakcji hamulców.

Jak uniknąć usterki przewodów hamulcowych

  1. Kontrolowanie stopnia zużycia – należy regularnie sprawdzać, czy nie ma żadnych pęknięć, przecięć, uszkodzeń ani wycieków.
  2. Prawidłowy montaż – należy upewnić się, że podczas montażu przewody nie zostały zagięte ani skręcone, czy zastosowano właściwy moment dokręcenia oraz czy nie ma żadnego kontaktu pomiędzy przewodami a elementami zawieszenia (po opuszczeniu pojazdu na podłoże).
  3. Jakość części – należy wybierać przewody, które cechują się wysoką odpornością, dobrą elastycznością, niską przepuszczalnością wilgoci i niską rozszerzalnością pod wpływem działania ciśnienia. 

 

 

Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i poglądowych i nie może zastępować profesjonalnej porady certyfikowanego mechanika. W przypadku określonych pytań lub obaw związanych z tym tematem zachęcamy do skonsultowania się z profesjonalnym warsztatem. W żadnym wypadku nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody będące skutkiem postępowania zgodnie z prezentowanymi treściami.

Problemy z hałasem hamulców

Zobacz nasze porady

Problemy związane z wibracją hamulców

Zobacz nasze porady

Kontrolki ostrzegawcze hamulców

Zobacz nasze porady