Wybierz język

Zachowaj czujność: przyczyny i ryzyko zapalenia się kontroli hamulców

Podczas jazdy kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej może świecić lub migać w ostrzegawczym czerwonym kolorze (w zależności od modelu pojazdu), sygnalizując problem z układem hamulcowym.

Kierowcy czasem pytają, czy jazda ze świecącą się kontrolką układu hamulcowego jest bezpieczna. Odpowiedź brzmi NIE – nigdy nie należy tego ignorować. Kontrolki ostrzegawcze układu hamulcowego sygnalizują, że występuje bezpośrednie ryzyko i potencjalnie problem, który zagraża bezpieczeństwu kierowcy i pojazdu.

Dlaczego zapala się kontrolka? Może być wiele powodów zapalenia się kontrolki, jednak wielu kierowców nie rozpoznaje kontrolek ostrzegawczych ani związanego z nimi zagrożenia. 

Układ hamulcowy i kontrolki ostrzegawcze ABS

Kontrolka układu hamulcowego wygląda najczęściej tak: 

highlight_visu4

Kontrolka układu ABS (zapobiegającego blokowaniu się hamulców) wygląda tak: 

ferodo-support-techtips-warning-icon2-2016

Najczęstsze przyczyny migania kontrolki ostrzegawczej układu hamulcowego

Zbyt niski poziom płynu hamulcowego

ZAGROŻENIE: Zwiększa to ryzyko wystąpienia korka gazowego.
Co należy zrobić: Można przeczytać nasz artykuł dotyczący problemów z działaniem hamulców – w tym korka gazowego.

Grubość klocków hamulcowych jest poniżej wartości minimalnej


ZAGROŻENIE: Nadmierne zużycie klocka hamulcowego może prowadzić do zetknięcia się z tarczą hamulcową warstwy nośnej klocka, a w najgorszym przypadku – tylnej, metalowej płytki
Co należy zrobić: Sprawdzić grubość klocków hamulcowych i w razie potrzeby wymień klocki. 

Fałszywy alarm na skutek problemu z innymi elementami układu hamulcowego

(np. ABS)

ZAGROŻENIE: Pęknięty, uszkodzony lub zużyty pierścień ABS może generować fałszywy sygnał z osi napędowej lub łożyska koła. W przypadku korozji w okolicy mocowania czujnika może on być przesunięty bliżej pierścienia ABS i generować nieprawidłowy odczyt do modułu układu ABS.
Co należy zrobić: Należy sprawdzić cały układ ABS pod kątem występowania korozji oraz uszkodzonych pierścieni i w razie potrzeby wymienić części.

Fałszywy alarm spowodowany przez zbyt czuły system ostrzegawczy układu hamulcowego

ZAGROŻENIE: Kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej stale miga, nawet po wymianie klocków hamulcowych i czujników zużycia.
Co należy zrobić:

  1. Należy nacisnąć kilka razy pedał hamulca, aby zapewnić kontakt między klockami hamulcowymi i tarczami.
  2. Wyłączyć zapłon na kilka sekund.
  3. Włączyć ponownie zapłon i sprawdzić, czy kontrolka nadal się świeci. Jeśli kontrolka ostrzegawcza układu hamulcowego nadal się świeci, należy zwrócić się o pomoc do specjalisty. 

Ten rodzaj fałszywego alarmu jest powszechny w przypadku niektórych modeli i marek samochodów.

 

Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i poglądowych i nie może zastępować profesjonalnej porady certyfikowanego mechanika. W przypadku określonych pytań lub obaw związanych z tym tematem zachęcamy do skonsultowania się z profesjonalnym warsztatem. W żadnym wypadku nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek straty lub szkody będące skutkiem postępowania zgodnie z prezentowanymi treściami.

Problemy z hałasem hamulców

Zobacz nasze porady

Problemy dotyczące skuteczności hamowania

Zobacz nasze porady

Problemy związane z wibracją hamulców

Zobacz nasze porady