Wybierz język

Poradnik montażowy

Montaż i demontaż świec żarowych

Procedura montażu standardowych świec żarowych i świec żarowych z zintegrowanym czujnikiem ciśnienia (typu PSG)

Samochody z czasem stają się coraz bardziej skomplikowane, jednak wymiana świec żarowych w Twoim samochodzie w większości przypadków może być wykonana samodzielnie.

Jednak przed przystąpieniem do pracy należy przygotować klucz dynamometryczny oraz odpowiednie świece żarowe do danego samochodu. Od zaawansowanych świec żarowych ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia do świec standardowych – Champion®ma odpowiednie części dla Ciebie.

W zależności od typu świecy żarowej obowiązują określone czynności montażowe. Poniżej przedstawiamy zalecenia montażowe.

  • Sekcja 1 obejmuje wszystkie standardowe świece żarowe (w tym świece ceramiczne oraz z układem szybkiego rozruchu ISS)
  • Sekcja 2 obejmuje czynności montażowe dotyczące świec żarowych z zintegrowanym czujnikiem ciśnienia.

Teraz wiesz już dokładnie, dokąd zmierzamy.

Ale zanim zaczniesz, musisz pamiętać o bardzo ważnej informacji: Przy wymianie świec żarowych zawsze przestrzegaj momentów dokręcania!

Sekcja 1: Instrukcje dotyczące świec żarowych (standardowych, ceramicznych i z układem szybkiego rozruchu)

Demontaż starych świec żarowych

Otworzyłeś pokrywę silnika, a nawet dotarłeś do świecy żarowej. Teraz należy pamiętać o odpowiednim momencie z jakim była dokręcona świeca. Oto nasz poradnik krok po kroku w zakresie demontażu świecy:

Kwestia zasadnicza: Świece żarowe należy wkręcać i wykręcać wyłącznie przy użyciu klucza dynamometrycznego.

Co należy zrobić w przypadku osiągnięcia momentu dokręcenia?

Pod żadnym warunkiem nie należy kontynuować czynności – w przeciwnym razie świeca żarowa może pęknąć. Zamiast tego należy wykonać 3 następujące czynności: „Lekko poluzować – nagrzać – odkręcić”:

1. Lekkie poluzowanie: Nanieś sporą ilość oleju syntetycznego na gwint świecy żarowej i pozostaw na jakiś czas, najlepiej na cały dzień lub dłużej.

2. Nagrzewanie: Należy uruchomić i rozgrzać silnik lub użyć oddzielnego kabla, w celu doprowadzenia prądu do działających świec żarowych przez 4-5 minut (jest to możliwe wyłącznie w przypadku świec żarowych o napięciu roboczym 11-12V) – świeca żarowa nagrzeje się.

3. Odkręcenie: Następnie należy ponownie spróbować delikatnie wykręcić świecę z głowicy cylindrów za pomocą odpowiedniego narzędzia. (Nie należy przekraczać maksymalnego momentu luzowania. Zawsze należy przerwać czynność przed osiągnięciem momentu dokręcania. W razie potrzeby należy powtórzyć procedurę nagrzewania.)

Po wykręceniu starych świec żarowych zawsze należy wyczyścić gwint, stożkowe gniazdo oraz kanał świecy żarowej w głowicy cylindrów przy użyciu odpowiednich narzędzi.

Montaż nowych świec żarowych

Moment dokręcenia

Przy wkręcaniu nowych świec żarowych konieczne jest przestrzeganie momentu dokręcania podanego przez producenta samochodu oraz zastosowanie odpowiedniego rozwiertaka, jeśli jest to wymagane.

Uwaga:
W przypadku świec żarowych z gwintowanym połączeniem wymagane jest również przestrzeganie momentu dokręcania nakrętki łączącej. Należy uwzględnić instrukcje podane na opakowaniu świecy żarowej Champion®.

W szczególności po zapieczeniu świecy żarowej w głowicy cylindrów otwór głowicy cylindrów jest często zanieczyszczony pozostałościami spieku lub drobinkami brudu. Takie zapieczenie można łatwo i bezpiecznie usunąć z głowicy cylindra za pomocą gwintowników o rozmiarze 10 mm.

 

Sekcja 2: Instrukcje dotyczące świec żarowych z zintegrowanym czujnikiem ciśnienia

Demontaż starych świec żarowych z zintegrowanym czujnikiem ciśnienia

Przy wymianie świec wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności, aby nie dopuścić do uszkodzenia bardzo czułego czujnika oraz aby zapewnić pełną funkcjonalność układu.

Uwaga:
Upadek z wysokości zaledwie 2 cm może spowodować uszkodzenie zintegrowanego czujnika ciśnienia.

Złącze można zdejmować wyłącznie ręcznie, aby uniknąć uszkodzenia świecy.

Montaż i demontaż można przeprowadzać wyłącznie przy użyciu odpowiedniego narzędzia specjalnego. Narzędzie należy nałożyć na świecę żarową ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia w taki sposób, aby sześciokątny łeb świecy żarowej był całkowicie zakryty, przy czym należy zwrócić uwagę na odpowiedni moment dokręcania (luzowania).

Osłonę zabezpieczającą można zdjąć dopiero po zamontowaniu świecy żarowej.

Prawidłowa procedura demontażu:

1. Zdjąć osłonę silnika i wymontować inne części, które utrudniają dostęp do świec żarowych.

2. Odłączyć ręcznie złącze elektryczne z każdej świecy żarowej. Uwaga: luzowanie złącza należy wykonać ręcznie i nie używać narzędzi takich jak szczypce lub obcęgi.

3. Aby do komory spalania nie dostały się żadne obce elementy, należy wyczyścić obszar wokół danej świecy żarowej.

4. Jeśli układ paliwowy został otwarty, należy również zwrócić uwagę na zapewnienie czystości oraz należy zabezpieczyć przewody korkiem, jeśli jest to możliwe.

5. Ważne jest, aby do luzowania świecy żarowej z zintegrowanym czujnikiem ciśnienia używać wyłącznie odpowiedniego klucza nasadowego. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia złącza lub konektora.

6. Uwaga: Wymagane jest całkowite zakrycie sześciokątnego łba świecy. Należy użyć klucza dynamometrycznego i uwzględnić dopuszczalny moment zerwania.

7. Wykręcić świecę żarową.

 

Dalsze porady dotyczące montażu świecy żarowej
 

8. Przed montażem należy pokryć gwint i trzonek nowej świecy smarem montażowym do świec żarowych, aby uniknąć zapieczenia świecy w późniejszym czasie.

9. Najpierw wyczyścić kanał świecy żarowej oraz gwint w głowicy cylindrów, aby usunąć olej i pozostałości procesu spalania. Następnie należy ręcznie wkręcić świecę żarową. Uwaga: Należy dopilnować, aby do komory spalania nie dostały się żadne zabrudzenia.                                                                                                                                                        

10. Następnie należy dokręcić świecę kluczem dynamometrycznym (zwracając uwagę na moment dokręcania!) z założoną odpowiednią nasadką. Uwaga: Wymagane jest pełne zakrycie sześciokątnego łba świecy żarowej ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia. Teraz należy zdjąć (nie wcześniej!) osłonę zabezpieczającą ze świecy, aby uniknąć uszkodzenia złącza i konektora.

11. Docisnąć wiązkę przewodów, aż zatrzaśnią się na świecy żarowej ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia.

12. Założyć osłonę silnika oraz wszystkie wcześniej wymontowane części.

13. Na końcu należy sprawdzić pamięć modułu sterującego silnika. Jeśli występują błędy, należy je usunąć.

 

Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i nie należy jej używać w zastępstwie profesjonalnej porady certyfikowanego mechanika. W przypadku określonych pytań lub obaw związanych z tym tematem zachęcamy do skonsultowania się z certyfikowanym mechanikiem.

Powiązane historie
{{lede.date | date:'dd-MMM-yyyy'}}{{lede.tags.length > 0 && lede.date ? ' | ' : ''}}{{lede.tags.join(', ')}}
ładowanie...