Wybierz język

INSTRUKCJA MONTAŻU

MONTAŻ I DEMONTAŻ ŚWIEC ZAPŁONOWYCH

Nie wiesz, czy należy wymienić jedną lub kilka świec zapłonowych? Twój silnik nie uruchamia się szybko i niezawodnie? Ta sekcja zdecydowanie jest przeznaczona dla Ciebie.

Sekcja 1: Występują trudności z uruchomieniem silnika? Identyfikacja problemu

Uruchamianie samochodu trwa za długo? Spod pokrywy silnika wydobywa się dym i jego zapach jest niepokojący? Niestety może być wiele powodów wyjaśniających naturę problemu. Zapoznaj się z poniższymi informacjami i na podstawie naszych sugestii ustal najlepsze rozwiązanie.

Zaczynamy – Jak zdemontować i zamontować świece zapłonowe

Nie jest sekretem, że samochody stają się coraz bardziej skomplikowane. Za sprawą komputerów, które kontrolują wszystkie funkcje, począwszy od układu ABS do tempomatu, można mieć wrażenie, że do otwarcia pokrywy silnika potrzebne są specjalistyczne kwalifikacje.

Jednak nadal występują pewne naprawy, które mogą być wykonywane przez mechanika-amatora. Wymiana świec zapłonowych w samochodzie w wielu przypadkach jest zadaniem, które można przeprowadzić samodzielnie w garażu. Należy jednak pamiętać, że potrzebne będą do tego odpowiednie narzędzia zgodnie z rekomendacjami producenta (świece zapłonowe można wykręcać i wkręcać wyłącznie przy użyciu klucza dynamometrycznego). Należy również uważnie przeczytać poniższe instrukcje.

Przed przystąpieniem do pracy należy przygotować odpowiednie świece zapłonowe do danego samochodu. Począwszy od zaawansowanych irydowych świec zapłonowych do świec miedzianych, Champion®ma odpowiedni produkt dla Ciebie.

Do każdej aplikacji dostępne są świece zapłonowe Champion®:

Champion® Iridium, które oferują najdłuższy czas eksploatacji spośród wszystkich typów świec.  

Champion®Double Platinum , w których elektroda masowa i środkowa pokryta jest platyną.

Champion®Platinum,które stanowią doskonałą alternatywę dla silników oryginalnie wyposażonych w świece w technologii niklowej/miedzianej.

Champion®Copper, które zapewniają niezawodne parametry robocze oraz wysoką trwałość.

Po wybraniu odpowiednich świec zapłonowych można przystąpić do pracy!

Instrukcje krok po kroku

Demontaż starych świec zapłonowych

Krok 1

Znajdź świecę zapłonową (w niektórych silnikach może być ona schowana pod górnym kolektorem dolotowym, cewką zapłonową lub osłoną cewki zapłonowej) oraz znajdź przewód podłączony do świecy zapłonowej lub cewki zapłonowej. Pociągnij osłonę lub złącze na końcu przewodu lub odłącz złącze przewodu na cewce. Zwróć uwagę, aby nie pociągnąć za sam przewód, ponieważ może dojść do uszkodzenia przewodu lub złącza przewodu. W razie potrzeby do zdjęcia cewki należy użyć odpowiednich narzędzi.

Krok 2

Po zdjęciu przewodu lub cewki użyj klucza dynamometrycznego z nasadką do świecy w celu wykręcenia świecy zapłonowej. Nałóż nasadkę na świecę zapłonową i obróć nasadkę w lewo. Świeca zapłonowa powinna łatwo się wykręcić. W przypadku problemu z wykręceniem świecy zapłonowej należy uważać, aby nie zerwać gwintu. Można nałożyć niewielką ilość oleju penetrującego, aby ułatwić poluzowanie świecy.

Krok 3

Przyjrzyj się starej świecy – powinna być nieco zabrudzona na końcu. Jeśli jest ona oleista lub biała, może to oznaczać, że występuje problem, który należy sprawdzić z pomocą profesjonalnego mechanika. Odłóż starą świecę zapłonową.  

Krok 4

Sprawdź gwinty w silniku – jeśli są brudne, wyczyść je za pomocą narzędzia do czyszczenia gwintów.

Montaż nowych świec zapłonowych

Krok 1

W razie potrzeby, przed zamontowaniem świecy należy ustawić odpowiednią szczelinę. W przeszłości konieczne było używanie szczelinomierza, w celu ustalenia odpowiedniej szczeliny w świecach zapłonowych. Obecnie świece zapłonowe Champion®mają fabrycznie ustawioną szczelinę, co w większości przypadków eliminuje tę czynność. Jeżeli jednak ustawienie szczeliny jest konieczne - informacje na temat odpowiednich wartości można znaleźć w instrukcji użytkowania samochodu, a do sprawdzania szczeliny należy użyć szczelinomierza.

Krok 2

Wkręcić ręcznie nową świecę zapłonową, obracając w prawo przynajmniej o dwa pełne obroty. Gdy świeca zapłonowa zostanie ciasno zamocowana, należy użyć klucza dynamometrycznego z przedłużką oraz nasadką do świecy w celu jej dokręcenia z odpowiednim momentem. Podkładka świecy powinna zostać dociśnięta do powierzchni mocowania.  

Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie przykręcić świecy zbyt mocno. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia gwintu w głowicy silnika, co prowadzi do kosztownych napraw. Konieczne jest użycie klucza dynamometrycznego, w celu dokręcenia świecy zgodnie ze specyfikacją (książka serwisowa lub naprawcza).

Krok 3

Należy założyć osłonę przewodu świecy zapłonowej lub cewkę zapłonową i złącze przewodu. Ważne jest, aby plastikowa osłona wyraźnie zatrzasnęła się na swoim miejscu. Uwaga: gumowa osłona może wymagać pokrycia od wewnątrz smarem dielektrycznym w celu ułatwienia zdjęcia przy następnej wymianie.

Krok 4

Powtórzyć procedurę demontażu i montażu w przypadku wszystkich pozostałych świec zapłonowych. Gotowe! Tchnąłeś nowe życie w swój samochód za sprawą zestawu nowych świec zapłonowych. Jeśli w jakimkolwiek momencie pojawią się pytania lub wątpliwości, należy skonsultować się z mechanikiem.

Zawartość tego artykułu jest przeznaczona wyłącznie do celów informacyjnych i nie należy jej używać w zastępstwie profesjonalnej porady certyfikowanego mechanika. W przypadku określonych pytań lub obaw związanych z tym tematem zachęcamy do skonsultowania się z certyfikowanym mechanikiem.

UWAGA

  • Przed rozpoczęciem pracy należy upewnić się, że silnik nie jest gorący. Świece zapłonowe bardzo mocno nagrzewają się – można je wymontować tylko wtedy, gdy da się dotknąć je ręką. Ostygnięcie silnika może potrwać kilka godzin.
  • Informacje na temat lokalizacji świec zapłonowych w komorze silnika można znaleźć w instrukcji użytkowania samochodu.
  • Należy przygotować odpowiednie świece zapłonowe Champion®do danego samochodu. Sprawdź instrukcję użytkowania samochodu lub użyj katalogu w sklepie z częściami samochodowymi, aby uzyskać prawidłowy numer części.
  • Świece zapłonowe należy wymieniać jedna po drugiej – są one uruchamiane w określonej kolejności tak więc zamiana przewodów świec może spowodować uszkodzenie silnika. Jeśli zamierzasz wymontować od razu wszystkie świece zapłonowe, oznacz każdy przewód za pomocą markera lub taśmy maskującej.
  • Przed rozpoczęciem czynności wyczyść miejsce wokół świecy zapłonowej za pomocą sprężonego powietrza. W ten sposób zanieczyszczenia nie przedostaną się do cylindra. Zanieczyszczenia, które przedostaną się do cylindra mogą spowodować poważne uszkodzenie silnika.

CZAS MONTAŻU

  • 60 minut w przypadku silnika czterocylindrowego jednak wartość ta może się różnić w zależności od umiejscowienia świec zapłonowych w danym samochodzie.

WYMAGANE NARZĘDZIA

  • Klucz dynamometryczny
  • Przedłużka klucza dynamometrycznego
  • Nasadka do świecy zapłonowej